It appears that the identity of Jilbab Hitam, the nom de plume of a putative ex-Tempo reporter who caused an uproar  in the Indonesian online and journalism communities when he accused Tempo and its editors of trying to shake down Mandiri in a posting in Kompasiana.com.

That posting has been taken down long ago but in another posting in Kompasiana by Sutomo Paguchi  who describes himself as a citizen journalist in Padang, and advocate, a nonpartisan and who writes for recreational purposes, he claims that Jilbab Hitam has been identified as an ex-Detik.com reporter who had been dismissed for shaking down Karakatau Steel when it had its IPO.

The author also posts a press release, apparently from the writer’s workplace IDEA Group, saying that the writer has admitted to being Jilbab Hitam. They said they were not involved in the authorship of the controversial article and that the writer has left its employment.

All very good. But that hasn’t stopped the rumour mill from trying to hunt down what it perceives to be the true motive of Jilbab Hitam. The speculation was that he was paid to do the hatchet job. But by whom?

Nobody is naming any names yet but one or a few will probably crop up soon.